سه شنبه , آبان ۱ ۱۳۹۷
خانه / بارداری / زایمان / زایمان طبیعی / آشنایی با زایمان طبیعی و شرایط آن
زایمان طبیعی

آشنایی با زایمان طبیعی و شرایط آن

بارداری شاید سخت ترین دورانیست که یک زن میتواند در تمام عمرش تجربه کند. حالات پیچیده جسمی و روانی به همراه شرایط ناپایدار دوران بارداری را به یکی از سخت ترین دوران زندگی خانم ها تبدیل کرده است. اما موضوع به اینجا ختم نمیشود و موضوع نوع زایمان نیز بحثی جداست. زایمان طبیعی و سزارین دو نوع نام آشنای به دنیا آوردن کودک دلبندتون هستند که هر کدام شرایطی خاص و ویژه دارند.

در ادامه به بررسی زایمان طبیعی میپردازیم. با سایت یکدانه همراه باشید.

به طور کلی میتوان گفت ک خطر ترین نوع زایمان، زایمان طبیعی میباشد

به طور حتم مشاوره پیش از زایمان طبیعی می تواند بسیار کمک کننده باشد و زمانی که تصمیم به بارداری دارید بهتر است با یک متخصص زنان در ارتباط باشید.

آشنایی بیشتر با زایمان طبیعی

مشاوره زایمان و بارداری می تواند برای آشنایی شما با تمام  مسائل  بارداری و روش های زایمان موثر واقع شود . متخصص زنان با کمک رژیم غذایی می تواند  قوای جسمی شما را برای زایمان طبیعی کنترل کند. به طور کلی در صورتی که جنین در وضعیت مناسبی باشد، زایمان طبیعی برای آن ها قابل انجام است. اگرموقعیت قرارگیری جنین، مناسب برای زایمان طبیعی نبود پزشک برای بیمار از زایمان سزارین استفاده می کند.

میزان درد زایمان طبیعی

از شما میپرسم که آیا احساس درد در زایمان طبیعی، چیزی است که همه فکر و ذهن شما را در دوران بارداری به خود مشغول کرده است؟ اما با کمال تعجب به شما می گوییم که برخی از زنان باردار هم ممکن است با تجربه نمودن دردها و گرفتگی های ساده مثل درد در چرخه قاعدگی خود، نوزادشان را به دنیا آورند.

اما در بسیاری دیگر از مادران، این دردها می تواند غیر قابل تحمل باشد، چون آستانه درد در هر مادری متفاوت از مادران دیگر است. آنچه ممکن است در زایمان طبیعی مشکل به نظر برسد، مشقت بار بودن طول مدت زایمان می باشد، چون مقدار درد در این مدت می تواند کمتر و یا شدیدتر شود.

آشنایی با زایمان طبیعی

همیشه به یاد داشته باشید که به غیر از شدت انقباضات رحمی، موقعیت قرار گرفتن و اندازه نوزاد شما، سرعت پیشرفت کار زایمان طبیعی، تفکرات ذهنی مادر و تمرکز او هم در شدت درد تاثیر فراوانی خواهد گذاشت اما در حالت کلی می توان ادعا کرد که این درد برای هر مادر قابل تحمل می باشد. لازم است بدانید که بروز گرفتگی و دردها در مراحل نهایی زایمان طبیعی، شباهت زیادی به دردهای پاره شدن رحم خواهد داشت. اما درد زایمان طبیعی هم چند نوع دارد:

انواع دردهای ابتدایی در زایمان طبیعی

 از زمان  شروع انقباضات زایمانی تا هنگامی که دهانۀ رحم حدود ۴ سانتی متر باز شده باشد می باشد. دهانۀ رحم علاوه بر باز شدن، نازک هم شده است. این قسمت معمولاً از همۀ مراحل قابل تحمل تر می باشد و از آنجایی که این قسمت از مرحلۀ اول حدود ۶ ساعت طول میکشد، بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند این مرحله را در منزل به سر ببرند.

باز شدن دهانۀ رحم در این مرحله بسیار کندتر از مرحلۀ بعدی است. برای مثال برای عبور ۲ سانتی متر به ۴ سانتی متر زمان بسیار بیشتری می برد تا این که از ۶ سانتی متر به ۸ سانتی متر بروید ، هر چند که در هر دو ، ۲ سانتی متر پیشرفت کرده اید.

درد های فعال در زایمان طبیعی

 از زمانیست که دهانۀ رحم ۴ سانتی متر باز شده تا هنگامی که به ۷ سانتی متر برسد . وقتی که دهانۀ رحم ۶ سانتی متر باز شد ، انقباضات بسیار قوی تر گردیده اند و دفعات آنها نیز بتدریج افزایش می یابند و زمان بیشتری به طول می انجامند . برای مثال هر دو دقیقه یک انقباض ۶۰ثانیه ای ممکن است رخ دهد.

در این مرحله از زایمان طبیعی احتمالا ًاحساس گرمی می کنید، دهانتان خشک می شود، کمی خسته می شوید و کمرتان نیز درد می گیرد. بهتر است مرتب تغییر وضعیت بدهید ولی به پشت نخوابید. مرتب ادرار کنید( ساعتی یکبار ) و در صورت امکان حولۀ گرمی به کمرتان بگذارید. صورتتان را بشویید ( برای رفع احساس گرما ) و نفسهای عمیق بکشید .

مراحل بعد از زایمان طبیعی

حیاتی ترین و مهمترین زمان بعد از زایمان طبیعی ۶ ساعت اول آن میباشد. در این بازه زمانی باید علائم حیاتی مادر مانند دمای بدن، تنفس، فشار خون،  نبض وی و همچنین میزان خونریزی او مورد کنترل قرار گیرد تا مشکلی برای مادر پیش نیاید. بیشتر مادرها بعد از گذشته شش هفته به حالت طبیعی خود باز می گردند به طور معمول تا چهل روزخونریزی دیده می شود و ممکن است بسته به نحوه زایمان و شرایط مادر این مدت متغییر باشد و در بعضی از زنان کوتاه تر و در زنان با شرایط بهتر بسیار کوتاه باشد.

ورزش را فراموش نکنید

یکی از مفیدترین فعالیت های ورزشی که بعد از انجام زایمان طبیعی می تواند به روند دوران بهبودی کمک کند پیاده روی سبک است.  پیاده روی به مدت چهار تا ده دقیقه در روز کافی است و کمک می کند تا بدن زودتر به حالت طبیعی بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *